خمير سازي و متدهاي آن
 
وبلاگ شخصی محسن سید
این وبلاگ برای معرفی رشته صنایع چوب و کاغذ میباشد و امیدوارم با نظرات خود اینجانب را در بهبود ارایه مطالب همراهی نمایید .

 

خمير سازي :
فرايندي است كه بوسيله آن چوب به  يك توده فيبري (ليفي)  تبديل مي شود .به بيان ديگر فرايندي است كه طي آن پيوندهاي دروني ساختار چوب مي شكنند . اين كار را ميتوان به طور مكانيكي ، گرمايي يا شيميايي  و يا تلفيقي از اين روشها انجام داد .
 
خمير سازي مكانيكي:‌
قديميترين روش و متداولترين آن بنام فرايند گراند وود ميباشد ، كه چوب بصورت قطعات بريده شده گرده بينه ، در طول بوسيله يك سنگ زبر چرخان با سرعت 100 تا 1200 دور در دقيقه ، تحت فشار قرار گرفته خرد ميشود .در نتيجه اين عمل ، الياف از چوب كنده شده و ساييده ميشوند و با شستشو از سطح سنگ جدا ميشوند . خمير رقيق الياف و خرده الياف كه به اين ترتيب بدست مي آيد ، غربال ميشود تا ريزه چوبها و ساير ذرات درشت جدا شوند . سپس با آبگيري آن خميري بدست مي آيد كه براي كاغذ سازي مناسب است . تهيه خمير يكنواخت با بازده و كيفيت خوب نياز به كنترل دقيق زبري سطح سنگ و فشار وارد شده بر چوب در سطح سنگ ، سرعت آبپاشي و دماي آب دارد . مزيت بزرگ اين روش در اين است كه مي توانند تا 95 % وزن خشك چوب را به خمير تبديل كنند ، اما براي حصول نتيجه به مقدار زيادي انرژي نياز است . كاغذ حاصل بسيار مات است و چاپ پذيري مطلوبي دارد ، اما ضعيف است و در برابرنور به زودي رنگين ميشود . خمير تهيه شده از گونه صنوبر براقيت مطلوبي توليد ميكند بطوري كه با مخلوط كردن با ساير خميرهاي مكانيكي سوزني برگ ، خواص ظاهري بهتري ايجاد ميكند .خميرهاي مكانيكي را غالبا از منابع سوزني برگان بدست مي آورند.  پيشرفت جديدي كه در اين روش حاصل شده ، شامل ساييدن و خرد كردن چوبها در بين 2 ديسك چرخان در وسيله اي بنام پالاينده است . در اين روش خمير حاصل را خمير مكانيكي پالايشي     RMP  مينامند كه معمولا محتوي الياف بلند بيشتري است و كاغذ حاصله نيز محكمتر ميباشد .
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:26
MOHSEN SEYYED

درباره وبلاگ


MOHSEN SEYYED
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن سید و آدرس ms56.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 238
بازدید کل : 16515
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1