وبلاگ شخصی محسن سید
این وبلاگ برای معرفی رشته صنایع چوب و کاغذ میباشد و امیدوارم با نظرات خود اینجانب را در بهبود ارایه مطالب همراهی نمایید .

((نفوذ پذیری در چوب))

 

اصطلاحا سهولت جریان مایعات از بین روزنه ها و منافذ چوب به نام نفوذپذیری نامیده میشود.

برخی گونه ها بیش از 10 میلیون بار بیشتر از دیگر گونه ها نفوذپذیرتر هستند . بلوط قرمز quercus rubra بدلیل وجود آوندهای بسیار فراخ آنقدر متخلخل است که حتی میتوان هوا را از بین یک قطعه یک متری به طرف دیگر دمید . در نقطه مقابل چوب دوگلاس فر نفوذپذیری کمی دارد و اشباع آن با مواد حفاظتی بسیار دشوار است .نفوذپذیری در بین چوبهای یک گونه نیز متفاوت است . بعنوان مثال چوب درون دوگلاس فر از درختان ساحلی 50 بار نفوذپذیرتر از از چوب همین گونه از مناطق کوهستانی است . 

نفوذپذیری در طول الیاف (در جهت آوندها ، فیبرها و تراکئیدها) بیشتر از جهت عرضی است و طی آزمایشاتی که بر روی گونه های سوزنی برگ صورت گرفته شده این مقدار 20000برابر میباشد . 

 



           
چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:, :: 18:21
MOHSEN SEYYED

روشهای جنگلداری

چندین شیوه برای برداشت همراه با حصول اطمینان از زادآوری و تجدید حیات جنگل وجود دارد :

)Selection( شیوه تک گزینی :

در جنگلهای آمیخته با درختانی از گونه ها، اندازه ها، و سن های متفاوت به کار گرفته میشود . در مقاطع زمانی معینی ، درختان بالغ از گونه مطلوب برداشت شده و رویش پایه های جدید معمولا به صورت طبیعی اتفاق می افتد

)Clear cutting شیوه قطع یکسره : (

این شیوه مستلزم قطع تمامی درختان یک منطقه است و کاملا مناسب روشهای مکانیزه میباشد . امکان قطع سریع و نسبتا کم هزینه را میسر میسازد .

)Shelter wood پناهی : (

در این شیوه درختان جنگل در مراحل جداگانه با چندین سال فاصله از یکدیگر قطع میشوند . بطوریکه  درختان جوان در پناه پایه های موجود رویش می یابند .

 

دو روش آخر مناسب جنگلهایی هستند که درختانشان بیش از 20 سال با یکدیگر اختلاف سنی نداشته باشند . اغلب این نهالکاری ها شامل تنها یک گونه درختی و یا تعدادی گونه محدود با ویژگیهای یکسان میباشد



           
چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:, :: 18:19
MOHSEN SEYYED

درباره وبلاگ


MOHSEN SEYYED
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن سید و آدرس ms56.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



Alternative content