خمير سازي به طريق نيمه شيميايي
 
وبلاگ شخصی محسن سید
این وبلاگ برای معرفی رشته صنایع چوب و کاغذ میباشد و امیدوارم با نظرات خود اینجانب را در بهبود ارایه مطالب همراهی نمایید .

 

خمير سازي به طريق نيمه شيميايي :
در خمير سازي نيمه شيميايي ، 2 روش شيميايي و مكانيكي با يكديگر تلفيق مي شوند.خرده چوبها تحت تاثير مواد شيميايي تا حدودي نرم ميشوند و بقيه عمليات با روشهاي مكانيكي و غالبا در پالاينده هاي ديسكي ادامه مي يابد . بازده خمير از 55% تا 90% نسبت به چوب خشك ميباشد . انواع خمير حاصل، كاربردهاي مشخصي دارند و از بعضي خواص مخصوص بخود برخوردارند.
بعنوان مثال خمير با بازده 75% ، سفتي خاصي دارند كه آنها را براي لايه مياني و كنگره اي مقوا مناسب مي سازد .
اين روش عمدتا براي پهن برگان طراحي شده است كه به انواع ذيل تقسيم مي شوند :
1-روش سوداي سرد :
 در اين فرايند سود سوز آور در دماي معمولي براينرم كردن چيپسها قبل از پالايش استفاده ميشود .با اين عمل خرده چوبها متورم شده و پيوندها و اتصالات ساختاري مي شكنند، در حاليكه ليگنين زدايي روي نمي دهد . بازده خمير 85 تا 90% است و مقدار انرژي مصرفي تقريبا نصف انرژي مورد نياز در يك فرايند مكانيكي عادي است . در مقايسه با خمير گراندوود سنگي ، خمير فرايند سوداي سرد خواص نسبتا بهتري دارد .
2-روش گراندوود شيميايي :
 در اين فرايند ، خرده چوبها پيش از آسياب شدن در مايع سولفيت قليايي (در دما و فشار زياد )پخته ميشوند و چون نفوذ مواد شيميايي به درون چوب ناقص است، لذا ازاين روش به ندرت استفاده ميشود .
3- روش كرافت و سولفيت پربازده :
 پخت تا سطح ليگنين زدايي جزئي و محدود انجام مي پذيرد و ليفي كردن خرده چوبها ي كمي پخته شده بطور مكانيكي عملي مي شود.ميزان پيشرفت پخت ، بازده را كنترل مي كند ؛ افزايش بازده به معناي نياز به انرژي بيشتر در مرحله ليفي كردن است .
4-روش سولفيت خنثي :‌
عمدتا در پهن برگان به كار مي رود . مهمترين فرايند نيمه شيميايي مورد استفاده در دنياست . در اين فرايند كه به كوتاهي NSSC(Neutral SulfiteSemichemical)ناميده ميشود از مايع پخت سولفيت سديم Na2So3 استفاده ميشود كه براي خنثي كردن اسيدهاي آلي آزاد شده از چوب در ضمن پخت با كربنات سديم Na2Co3 بافر شده است .
براي حذف گوگرد از فرايند ، برخي از پختهاي نيمه شيميايي با استفاده از كربنات سديمNa2Co3 و هيدروكسيد سديمNaOH انجام مي شود .
مايعات مصرف شده در عمليات خمير سازي را نميتوان مستقيما در نهرها و رودخانه ها ريخت ، چون در اين مايعات مواد شيميايي زيادي به هدر مي رود و آلودگي شديدي نيز در آبها ايجاد مي شود . بازيابي مواد ار مايع مصرف شده در اين فرايندها را ميتوان به آساني با سيستم بازيابي يك كارخانه كرافت يا سولفيت موجود انجام داد، سوزاندن بر روي بستر روان نيز روش متداولي است .
 
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
یک شنبه 3 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:32
MOHSEN SEYYED

درباره وبلاگ


MOHSEN SEYYED
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن سید و آدرس ms56.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 244
بازدید کل : 16521
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1