ارتباط نوع هيزم با ميزان مصرف چسب در تخته خرده سازي
 
وبلاگ شخصی محسن سید
این وبلاگ برای معرفی رشته صنایع چوب و کاغذ میباشد و امیدوارم با نظرات خود اینجانب را در بهبود ارایه مطالب همراهی نمایید .

 

ارتباط نوع هيزم مصرفي با ميزان مصرف چسب
           mohsen seyyed
مقدمه :
براي تهيه تخته خرده چوب از چسب صنعتي اوره فرمالدييد استفاده ميشود كه در زمره بهترين چسب ها از نظر صرفه اقتصادي ميباشد و با توجه به خصوصيات ظاهري آن پس از توليد تخته كه بدون رنگ و شفاف است و مناسب صنايع تبديلي و كارگاهي است ؛ و با توجه به قيمت بالا نسبت به هيزم مصرفي تلاش در كاهش ميزان مصرف براي واحدهاي توليدي بسيار حائز اهميت ميباشد .
  بطور كلي اجسام به 2گروه اصلي قطبي مثل آب وغير قطبي نظير چوب تقسيم ميشوند .كليه اجسام قطبي نيروي زيادي جهت اتصال ملكولها نسبت بهم اعمال ميكنند و چون تعداد اين نيروها زياد است قادرميباشند در مجاورت اجسام ديگر به آنها بچسبند و 3 نيرو به شرح ذيل در اين امر تاثير دارند :
1-نيروي چسبندگي مخصوص : نيروي جذب بين ملكولهاي چسب و جسم مورد عمل
2-نيروي چسبندگي مكانيكي :‌نفوذ چسب در آوندها و حفرات چوب از اين دسته اند كه قطبيت چسب در مجاورت ملكولهاي چوب نقش اساسي دارند .
3-نيروي چسبندگي شيميايي : در اين نوع ، ملكولهاي چسب توسط اتصالات شيميايي مخصوص (چنگك اندازي) به جسم مورد نظر متصل ميشود .
چوب يك ماده ناهمگن ميباشد و اجزائ تشكيل دهنده آن در گونه هاي مختلف بسيار متفاوت است . بافتها در جهات مختلف و هرسونايكسان و داراي ساختمان شيميايي خاصي است . غشاء ياخته ها از ملكولهاي درشت و مواد كلوئيدي و رشته اي ليگنين و سلولز تشكيل يافته كه مواد كلوئيدي در جذب رطوبت عامل مهمي اند. كيفيت جاذب الرطوبه بودن چوب سبب تغييرات در خواص فيزيكي و مكانيكي ميگردد .
تشريح چوبها ،كه بررسي تغييرات داخلي و وضعيت اشعه چوبي و رسوبات مواد معدني را امكان ميسازد و نيز تعيين وزن مخصوص و دامنه تغييرات آن ، تعيين درصد بافت چوب در گونه هاي مصرفي ، در شناسايي چوبهاي مناسب براي كاهش ميزان مصرف چسب در صنايع موثر است .
در پهن برگان و سوزني برگان اختلافاتي از لحاظ ميزان مصرف چسب وجود دارد كه به ساختار فيبريل در پهن برگان و تراكييدها در سوزني برگان بستگي دارد . اين ياخته ها هركدام در ميزان جذب چسب به درون خود و نيز ميزان رطوبت هيزم در مرحله چسب زني مرتبط اند و در نتيجه كيفيت تخته را نيز تحت الشعاع قرار ميدهند.
شناسايي و اندازه گيري كيفيت هيزم گام مهمي در كنترل ميزان چسب است كه موارد ذيل را شامل ميشود :
1-نوع گونه مصرفي  و مقادير آن
2-ميزان درصد پوست
3-رطوبت هيزمها و يكنواختي آنها
4-پوسيدگي و افت كيفي
5-اسيديته چوبها
6-ميزان ناخالصي
گونه هاي سريع الرشد پهن برگي مثل اوكاليپتوس در قبال گونه هاي مشابه كند رشد براي توليد تخته خرده چوب ، بسيار مناسب اند ؛ طبق آزمايشات انجام شده بين گونه ها از نظر ساختماني اين گونه بافت مناسبي جهت خروج رطوبت و جذب چسب دارد . گونه هاي صنوبر و تبريزي نيز در اين زمره بشمار مي آيند. گونه هايي كه مواد استخراجي بيشتر ويا رسوبات معدني دارند از لحاظ بافتي داراي خواص ضدچسبي بوده و به اين خاطر براي تراكم در مرحله پرس لازم ميگردد كه چسب بيشتري مصرف شود. هرچه بافت متراكمتر باشد اين خصيصه دفع آب و جذب رطوبت با صرف انرژي بيشتر و بالا رفتن مصرف چسب همراه خواهد بود . اختلاط گونه ها در شرايط مناسب نيز راهكاري براي استفاده بهينه از منابع موجود و امكان صرفه جويي در ميزان چسب براي ذرات خرده چوب را فراهم مي آورد . برون چوب و درون چوب در قبول چسب يكسان نيستند و برون چوب كه سبكتر است در سطح ذرات خود چسبها را بهتر تثبيت ميكند و در نتيجه نيروي چسبندگي داخلي در تخته حاصله بيشتر خواهد بود .در نتيجه درختچه ها و شاخه هاي درختان كه فاقد چوب درون هستند در مقايسه با چوبهاي قطور بهتر ميباشند . مصرف چسب در درون چوب با افزايش و در برون چوب با كاهش همراه خواهد بود . درون چوب داراي مواد استخراجي بيشتري از برون چوب است بعنوان مثال در لاريكس وجود گالاكتان كه تركيباتي شبيه چسب دارد با آب توليد اتصالاتي چسب مانند كرده و در بلوط وجود اسيد تانيك سبب اسيدي شدن محيط ميگردد . در گونه هيكوري و تيك و پاليساندر (رز وود) وجود مواد روغني مومي و واكس شكل باعث عدم گيرايي چسب ميگردند .
وجود مواد استخراجي در هيزم ازجمله تانن ، قند ، ....در رقابت با ايجاد نيروي چسبندگي ميباشند كه سبب ناگيرايي كامل چسبها ودر نتيجه افزايش مصرف چسب را بدنبال خواهد داشت.
البته تعداد زيادي از اجزاي شيميايي موجود در چوب در آب انحلال پذيرند و به 2 دسته چربي دوست و آب دوست تقسيم ميشوند .
اين مواد جزو اجزاي غير ساختماني و برون سلولي چوب ميباشند كه وزن ملكولي كمي دارند و در بين اندامهاي مختلف درخت تفاوتهاي برجسته اي دارند. از نظر ريخت شناسي در موضع هاي معيني در چوب متمركزند .اسيدهاي رزيني در كانالهاي رزين ، چربيها و مومها در سلول پارانشيم پره چوبي ، عصاره هاي فنلي در چوب درون ودر پوست متمركزند و معمولا تعيين كمي مواد استخراجي با استفاده از روشهاي استاندارد ؛ پس از عصاره گيري با حلالهايي نظير هگزان يا اتانول انجام ميشودو معمولا مقدار كمتر از 10% وزن خشك چوب را دارد .
ولي گاها وجود روغنها و صمغ ها كه در داخل تشك خرده چوب باقي ميمانند ، سبب افزايش پايداري تخته در برابر تغييرات رطوبت محيط ميشوند و نظير پارافين عمل كرده و از مصرف چسب ميكاهند .
پوست ماده اي است كه ساختمان آن از چوب مبهم تر و غير يكنواخت ميباشد . مصرف اين ماده در ذرات خرده چوب تا حد مجاز 10 % در صنايع رايج ميباشد . ميزان پوست درختان كم سن كم قطر نسبت به حجم درخت بيشتر است ، بعنوان مثال : در نمونه راش با قطر 10 سانتيمتر 9/6% و در نمونه قطر 20 سانت 1/6 % ميباشد .
در نمونه آپيسه آ با قطر 12 سانتيمتر 1/12% و در قطر 22 سانتيمتر 3/9 % مشاهده شده است . بطور كل افزايش درصد پوست نسبت به وزن تخته سبب كاهش مقاومت تخته و نيروي چسبندگي داخلي شده و با افزايش چسب اين نقيصه را جبران مينمايند كه مقرون به صرفه نميباشد . استفاده از گونه هاي با درصد پايين تر پوست باعث كاهش ميزان چسب در فرايند توليد خواهد گرديد .
در پوست مواد معدني مهم براي كاركرد هاي فيزيولوژيك وجود دارند ، لذا خاكستر پوست از چوب بيشتر است .ميزان مواد استخراجي پوست در مقايسه با چوب زياد ميباشد .( در پوست 26-15% ودر چوب 9-2% ) به عنوان مثال لاتكس كه در درختان نواحي برزيل ودر بخش وسيعي از آسيا وجود دارد . ميزان رطوبت در پوست اغلب فراتر از 100 % وزن خشك آن ميباشد .و استحكام آن از چوب پايينتر است .
هيزمها در برابر عوامل فساد و پوسيدگي حساسيتهاي گوناگون با توجه به نوع و گونه دارند كه در طي انبارش در يارد در معرض حمله قارچها و باكتريها قرار ميگيرند.
در گونه هاي سوزني برگ وجود قارچ آسكو سيت  چوبها را فاسد و به رنگ آبي در آورده كه از مصرف آن براي لايه رويي جلوگيري ميكنند . نيز در گونه هاي پهن برگ وجود قارچ بازيديوميست يا قارچ گوش ماهي باعث باختگي چوب ميشوند. فساد در چوبها باعث تقليل خواص مكانيكي چوب ميگردد كه براي جلوگيري از اين امر استفاده سريع از هيزم هاي در معرض خطر ميتواند به كاهش ضايعات كمك نمايد .
وزن مخصوص چوبها نيز عاملي براي مديريت مصرف ميباشد كما اينكه افزايش وزن مخصوص هيزم باعث كاهش ضخامت در فرمينگ و بالاخص در پرس ميگردد . اين نكته با افزودن بار بيشتر و در نتيجه افزايش چسب به ذرات در راستاي كاهش مولفه ضخامت تخته خواهد شد. دامنه تغييرات وزن مخصوص هيزم باعث بروز مشكلات در فرمينگ و پرس ميگردد كه با توزين بار بيشتر باسكول و متغيرهاي پرس ، كوشش در حفظ كيفيت تخته را با افزايش مصرف چسب بدنبال دارد . لذا در هنگام تهيه ذرات خرده چوب، يكنواختي بار ورودي به خردكنها از اين لحاظ بايد كنترل شود .
يكي ديگر از خصوصيات هيزم ميزان اسيديته گونه هاي مصرفي است كه بالا بودن اسيديته در لايه مياني كيك خرده چوب بدليل اينكه خود چسب داراي هاردنر ميباشد؛ محيط به شدت اسيدي شده و در چسبندگي و پليمر شدن چسب تاثير مستقيم خواهد داشت . بطور مثال چوب بلوط خود داراي اسيديته است و در صورت اختلاط نشدن با گونه هاي ديگر ، بايد مقدار هاردنر را كم كرد . ميزان استاندارد اسيديته هيزمها بايد 8-6 باشد .  
وجود چوبهاي واكنشي در هيزم نيز در مقدار مصرف چسب تعيين كننده است .
 چوبهاي فشاري كه بصورت طولي منبسط شده سنگينتر و سخت تر و چگال تر از چوب است . سلولز كمتر و ليگنين بيشتري دارند .
چوبهاي كششي نيز كه در قسمت بالايي چوب منقبض شده و سلولز آن زياد و ليگنين آن كمتر از چوب ميباشد .
  نتيجه گيري :
استفاده از چوبهاي با رطوبت يكنواخت و درصد پوست كم و كنترل وزن مخصوص و اسيديته در مرحله تهيه ذرات خرده چوب در كاهش ميزان مصرف چسب بطور محسوس خواهد بود . مديريت مصرف چوب آلات و هيزم با شناسايي و اندازه گيري كيفيت هيزم در كاهش هزينه چسب مصرف گام مهمي خواهد بود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:46
MOHSEN SEYYED

درباره وبلاگ


MOHSEN SEYYED
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن سید و آدرس ms56.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 242
بازدید کل : 16519
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1