انواع خرده چوب در صنایع تخته خرده سازی
 
وبلاگ شخصی محسن سید
این وبلاگ برای معرفی رشته صنایع چوب و کاغذ میباشد و امیدوارم با نظرات خود اینجانب را در بهبود ارایه مطالب همراهی نمایید .

انواع خرده چوب

چیپس:

این نوع خرده چوب ها بوسیله دستگاه های خردکن ( چیپر) تولید میگردد. چیپس ها عمدتا در صنایع کاغذ سازی و تولید تخته فیبر کاربرد دارند برای استفاده از آنها در ساخت تخته خرده چوب لازم است قبل از مصرف آنها را آسیاب کرده و به خرده چوب های ریز تری تبدیل نمود. طول و عرض چیپس حدودا 5/12 تا 25 میلیمتر بوده و ضخامت آنها کمتر از این مقدار و معمولا در حد چند میلیمتر است.چیپس ها را معمولا از چوب های گرد و همچنین ضایعات تبدیل چوب مانند پشت لا و قطعات حاصل از اندازه بری گرده بینه و کناره بری الوار تولید میکنند.

تراشه:

تراشه خرده چوب هایی با فرم هندسی معین بوده که توسط تیغه های دستگاه خردکن و یا تراشه گیر که چوب را در سطح شعاعی و یا مماسی و یا بینابینی برش میدهند تهیه میشود. تراشه ذرات پهن و نازکی هستند که ضخامت یکنواخت بین آنها 2/0 تا 4/0 میلیمتر تغییر میکند طول تراشه ها از 25 تا 100 میلیمتر و عرض آنها در محدوده ی 20 تا 25 میلیمتر نوسان دارد.بعضی از پژوهش گران ابعاد اپتیمم تراشه ها را برای ساخت تخته تراشه با کیفیت مطلوب 37/0 میلیمتر ( ضخامت) و 25 میلیمتر ( طول ) ذکر کرده اند.پژوهش های انجام شده در این زمینه حاکی از آن است که مصرف تراشه های استاندارد مقاومت ها و پایداری ابعاد پانل های چوبی را بهبود میبخشد علاوه بر آن جهت الیاف تراشه های اپتیمم باید موازی با طول تراشه باشد و هرگونه انحرافی از آن باعث کاهش مقاومت تراشه ها و نیز تخته های حاصل از ان خواهد شد و برای تولید پانل هایی با مقاومت بالا و خواص کاربردی مطلوب استفاده از تراشه های بلند تر توصیه میگردد.

تراشه بلند:

خرده چوب های پهن و نازک شبیه تراشه که طول نسبتا بلند ( بیش از 30 میلیمتر ) و عرض کمتر از تراشه دارند.

فیبر:

فیبر های مورد استفاده در ساخت تخته خرده چوب شامل گروهی از الیاف مجزا یا به هم پیوسته ( دستجات فیبر) میباشند.این الیاف بصورت جدا یا مخلوط با سایر انواع خرده چوب ها برای ساخت تخته های همگن یا لایه ای به کار میرود. امروزه مصرف فیبر های حاصل از دفیبراتورهای تحت فشار در فرایند ساخت تخته خرده چوب بسیار متداول گشته است . فیبر ها را میتوان از چیپس های معمولی یا تیمار شده حاصل از پهن برگ یا سوزنی برگ به کمک دفیبراتور های اتمسفری با تحت فشار تولید نمود گاهی از مواد لیگنوسلولزی مناسب مانند باگاس نیز برای تولید فیبر استفاده میشود.

پوشال:

خرده چوب های نازکی که از برش سطحی چوب در راستای الیاف تولید میگردند این خرده چوب ها توسط دستگاه های ویژه ای که به کمک تاج برنده ( توپی) دوار چوب را ماشین کاری میکند حاصل میشود به دلیل مکانیسم ویژه برش سطحی چوب که توسط تاج برنده ( توپی) دوار ایجاد میشود ضخامت پوشال ها باریک شده ( در یک انتها ضخیم و در انتهای دیگر نازک) بوده و در حین خروج از دستگاه به حالت پیچیده ( حلقه) در می آیند. تخته های حاصل از پوشال در مقایسه با تخته تراشه از مقاومت، مدول الاستیسیته و پایداری ابعاد کمتربرخوردارند. دلیل این امر برخی از ویژگیهای محدود کننده پوشال میباشد که عبارتند از :

-به دلیل نحوه خاص برش سطحی چوب که تیثغه ها در حال برش با سطح چوب برخورد میکنند، الیاف پوشال صدمه دیده و سطح آن معیوب و ناهنجار میگردد به این علت پوشال ها خرده چوب های ضعیفی بوده و از کیفیت نسبتا پایینی برخوردارند. ضخامت پوشال در انتهای ضخیم آن بیشتر از ضخامت اپتیمم خرده چوب برای تولید تخته هایی با خواص کاربردی مطلوب است.پوشال ها فرم حلقوی داشته و اگر خرد نشوند در حین مصرف مشکلاتی از قبیل عدم توزیع یکنواخت رزین و شکسته شدن در مرحله پرس را بوجود می آورند. از جنبه های مثبت مصرف پوشال و امتیاز ضخامت باریک شونده آن فشردگی بهتر در پرس ، پایداری ضخامت بهتر تخته و چسبندگی داخلی بالاتر میباشد.

خلال:

خرده چوبهایی با سطح مقطع مربعی یا مستطیلی را که طول  آنها درراستای الیاف بوده و حداقل چهار برابر ضخامت انها باشد.

این گونه خرده چوبها به خلال کبریت شبیه بوده و ابعاد آنها بسیارمتغیر است. ضخامت خلال کمتر از 6میلیمتر وطول آنها حداکثر15میلیمتر می باشد.خلال از آساب کردن پسماندهای واحدهای صنایع چوب توسط آساب چکشی به دست می آیدو چون کیفیت بالایی نداردبه عنوان خرده چوبهای درشت درلایه میانی تخته مورداستفاده قرارمی گیرد و درصورتیکه تخته ای کلاً از خلال ساخته شود ویژگی های کاربردی آن مناسب و قابل قبول نخواهد بود ولی اگر در ساخت آن خلال با خرده چوب های دیگری مانند تراشه یا فیبرمخلوط شده ویا پانل های لایه ای تولید گردد خواص تخته حاصل بویژه کیفیت سطح آن بهبود می یابد.

رشته چوب:

خرده چوبهای نازک ،باریک وبلندی که فرم رشته ای و ضریب کشیدگی بالایی دارند رشته چوب نامیده می شوند. رشته چوب برای تولید تخته خرده چوب وهمچنین درساخت پانل های چوب سیمان کاربرد دارد.

نرمه:

ذرات بسیارریز چوب که درمقایسه با سایر انواع خرده چوب ابعاد بسیارکمی درحد میلیمتر دارند.نرمه ها پسماند خطوط تولید صنایع چوب بوده و نمونه هایی از آنها ذرات بسیا ر ریز حاصل از درجه بندی خرده چوبهای خشک ،خاک اره و گرد سنباده زنی می باشند.دربعصی ازکارخانجات جهت بهبود کیفیت سطح تخته ،نوعی از نرمه را به عنوان فیلر یا پرکننده خلل وفرج درلایه های سطحی مورداستفاده قرارمی دهند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: 19:52
MOHSEN SEYYED

درباره وبلاگ


MOHSEN SEYYED
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ شخصی محسن سید و آدرس ms56.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 241
بازدید کل : 16518
تعداد مطالب : 61
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1